Voisiko joku vääntää rautalangasta?

Kun on ollut mukana rakennuspuuhissa, niin ei ole voinut olla törmäämättä rakennusalan tiettyyn piirteeseen. Toki piirteitä on monia, joista olisi jutun juurta. Mutta yksi tietty pistää pohtimaan. Miten ihmeessä rautakaupat pärjäävät olemattomalla palvelulla?

IMG_3013

Joskus menee meikäläiselläkin sormet rullalle 😀

Toistuvasti joutuu pettymään vieraillessa rautakaupoissa. Olemme vuosien saatoksissa asioinneet monen eri ketjun ja kaupungin rautakaupassa. Eikä vieläkään ole tullut vastaan hetkeä, jolloin saisi erinomaista palvelua. Tunnetta, että tänne palaan koska henkilökunta on niin palveluhalukasta ja asiantuntevaa.

Itseäni jaksaa mietityttää kuinka ne edes pärjäävät kilpailussa, kun monasti ei löydy myyjää auttamaan löytämään tavaraa. Hyvin monta kauppaa on siinä yhteydessä siis mennyt sivu suun.

Kotikaupunkimme rautakauppa on suorastaan häpeäpilkku. Vaikutelma myyjien asenteesta on: a) piiloutua b) kohdella etenkin naisia ”pelkkinä sisustajina”. Noin 90% vierailusta olen lähtenyt sieltä turhautuneena ja pettyneenä. Olen jopa lähestynyt itse kauppiasta palvelun tasosta, mutta eipä ole tapahtunut muutosta sitten 2007….

Tapahtui siellä kerran seuraavasti. Kiireisen viikon takia, jouduimme asioimaan töiden jälkeen rautakaupassa. Oli kun kangastus, kun bongasimme myyjän! Hän ei tällä kertaa löytänyt pakoreittiä, joten joutui vastahakoisesti palvelemaan. Pyysimme 32×100 koolauksia varten. Myyjä otti mitan käteen ja alkoi mittaamaan lankun kokoa….siis sahatavaran myyjä ei silmämääräisesti nähnyt eroa kakkosneloseen (50×100). Miehelläni oli pokassa pitämistä, minä tyydyin toteamaan ”mitäpä muuta voi odottaa?”. Uskaltaisin väittää, että takapenkillä istuneet 5- ja 8-vuotiaat lapsemme olisivat osanneet sanoa mikä lankku kyseessä. Onko niin mahdoton rekrytoida osaavaa porukkaa tai perehdyttää myyjiä perusasioihin?

IMG_3036

On häkellyttävää, kun tietää minkälaisia budjetteja ihan tavalliset rakentajat ja remontoijat pyörittelevät. Luulisi että Risto Rautakaupan omistaja varmistaisi, että asiakkaat tuovat pätäkkää takaisin sillä aiemmin ostetulla kottikärryllä, tarjomalla palvelua ja vaivatonta ostokokemusta. Ei vaadi korkeakoulun luentoa tietääkseen, että tyytyväinen asiakas palaa takaisin.

Aivan liian usein saa värjötellä kylmässä hallissa ja huhuilla trukkikuskien perään tai haahuilla kilometrien pituisten hyllyjen välissä etsien oikeaa osastoa tai tuotetta. Ei olisi pahitteeksi kuulla vielä asiantuntijan neuvoa, joka osaisi kertoa erilaisista vaihtoehdoista tms. Mutta se olisi varmaan liikaa vaadittu?

Pysähtyisin varmaan halaamaan myyjää, joka tulisi minua vastaan sisääntulon yhteydessä ja kysyisi ”miten voin auttaa” ja johdattelisi minut ratkaisun luokse ja vieläpä auttaisi nostamaan painavat ostokset peräkonttiin.

Tässä olisi ohjelmaformaatti tarjottimella vaikka Remontti-Reiskalle; ”Rautakaupat kuntoon”!

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s